مقصود از شناخت انسان  در مبحث  خودشناسی:

الف:از نظر گاه روانشناسی  است.

  ب:از دیدگاه تاریخی است

ج-آن است که انسان دارای استعداد  و نیروهایی  برای فهم خود و جهان  و تکامل انسانی  است.

د-همه گزینه های  فوق صحیحمی باشد.

2-بنابه فر موده امیر مومنان علی علیه السلام بزرگترین سعادت و کامیابی انسان:

الف-خودشناسی است .  ب-ارزیابی  انسان از جهان (شناخت جهان)است.

ج-خداشناسی است. د-تعدیل امیال نفسانی و شهوانی است.

3-کدام یک از گزینه های ذیل رجحان و ضرورت خودشناسی نمی باشد.

الف-مقدمه ی خدا شناسی   ب-مقدمه ی کمال انسانی

ج-پیش در آمد جهان شناسی   د-مقدمه شناخت علومی چون جامعه شناسی،روانشناسی و ... است.

4-انسان به بزرگترین  سعادت نایل می شود اگر

الف-خود را بشناسد

ب-گنجینه های فطرت و نهاد  خود را کشف کند و آنها را به کمالب برساند.

ج-امیال نفسانی خود را تعدیل کند.

د-همه موارد

5-نقطه آغاز  شناخت سرمایه هایث وجودی

الف-شناخت جامعه  ب-شناخت خود

ب-شناخت خود

ج-تعامل انسان با جهان خارج از خود است.

د-شناخت حقیقت و روح

6-کدام گزینه اشاره به تعامل انسان با جهان خارج از خود دارد.

الف-شناخت جامعه  ب-شناخت خود

ب-شناخت خود

ج-کمال گرایی

د-شناخت حقیقت و روح

7-شناخت جهان پس از  شناخت..............حاصل می شود.

الف-قوای انسانی     ب-ابزار شناخت انسان و گستره و مرزهای آن

ج-سرمایه های وجودی انسان           د-الف و ب هر دو صحیح است

8-فرموده حضرت علی (ع) کیف یعرف غیره من  یجهل نفسه به کدام موضوع اشاره دارد.؟

الف-رابطه بین خود شناسی و خدا شناسی    ب-رابطه بین انسانشناسی و جهان شناسی

ج-رابطه بین  جهان شناسی و خدا شناسی       د-رابطه بین انسان شناسی و معرفت شناسی

9-کدام گزینه صحیح نمی باشد ؟

الف-خودشناسی مقدمه ی خدا شناسی است.

ب-خودشناسی مقدمه محبت و معرفت به خداست.

ج-وجود انسان وابسته  و ممکگن الوجود است.

د-وجود انسان وابسته به چیزی است.

10-این فرمایش حضرت علی(ع)"من عرف نفسه فقد عرف ربه" به کدام یک از دلایل  خود شناسی اشاره دارد.؟

الف-مقدمه خداشناسی     ب-پیش در آمد جهان شناسی

ج-حلال مشکلات انسان         د-مقدمه کمال انسانی

11-بسیاری  از مشکلات روحی ،روانی، فکری و اخلاقی انسان ناشی از

الف جهل به جهان  پیرامون خود است.   ب-خود شناسی است

ج-نا آشنایی انسان با علوم روز است                 د-گرفتار شدن انسان در  مکاتب الحادی است.

12-بسیاری از مکاتب الحادی نظیر ماتریالیسم ،لیبرالیسم و...ریشه در

الف-عدم شناخت هستی دارند     ب-عدم  شناخت انسان دارند.

ج-عدم شناخت خدا را دارند.        د-هوای نفس دارند.

13- کدام گزینه نتیجه ی شناخت صحیح  خود است؟

الف-آرامش راستین  در پرتو تعقل  و خرد ورزی     ب-انس با خدا

ج-تبعیت  از فرامین  الهی   د-همه موارد

14- کدام گزینه اشاره به دیدگاه مادیون درباره حقیقت وجودی انسان ندارد.

الف-هستی با ماده برابر است.   ب-انسان پدیده کاملا مادی است

ج-با قوانین مادی که مبتنی بر حس و تجربه  است  می توان  انسان را شناخت.

د-علاوه بر بعد مادی انسان،بعد غیر مادی(حقیقتی به نام روح) وجود دارد.

15-محور همه تعالیم ادیان الهی عبارت است از :

الف-جسم آدمی    ب-روح آدمی

ج-اگر به جسم انسان توجه شود  به دلیل تاثیر آن در روح است.    د-ب وج هر دو صحیح است

16- کدام گزینه با دیدگاه  الهیون  در باب  حقیقت انسان ناسازگار است؟

الف-روح غیر مادی را می توان با ابراز حسی و تجربی به مطالعه و بررسی  گذاشت.

ب-روح یا بعد غیر مادی انسان با مردن و متلاشی شدن از بین نمی رود.

ج-انسان علاوه بر  بدن مادی از روح الهی بهره مند است.

د-روح یا بعد  غیر مادی  انسان حیاتی جاودانه را در عالم آخرت پیش می گیرد.

17-آیه شریفه ثم سواه و نفخ فیه من روحه اشاره به

الف-روح انسان دارد.               ب-جسم انسان و کیفیت خلقت او دارد.

ج-دو ساحتی بودن انسان دارد.                د-هیچکدام.

18-مقصود از تسویه

الف-بازستاندن روح به تمامی به هنگام مرگ

ب-خلقت اعضای بدن به صورت اعتدال و دور از افراط و تفریط

ج-تکمیل خلقت جسمانی و پردازش آفرینش ظاهری بدن انسان

د-ب و ج هر دو صحیح است.

19-وجود انسان چه نوع وجودی محسوب می گردد؟

الف-ممکن الوجود-وابسته     ب-واجب الوجود –وابسته

ج-ضروری-وابسته       د-تصادفی –مستقل